Un val de dezbateri a avut loc legat de posibila blocare de către administrația Trump a ajutorului către Ucraina, în valoare de 250 mln dolari – ridicat de Congresul American la 300 mln dolari. Politico a publicat alegațiile pe această direcție ca elemente din discuțiile interne din cadrul administrației. Ca urmare a acestor elemente strecurate către presă, John Bolton, consilierul pe Securitate națională al Președintelui Trump, într-o întâlnire cu Președintele Zelenski la Kiev, și Mike Pence, la Gdansk, în schimbul de mesaje cu același președinte ucrainean, au dat asigurări că acest pas nu are loc.

Motor Sich și afacerea condiționării ajutorului militar american pentru Ucraina

Public, totul a fost redus la dorința administrației Trump ca să existe documente pentru tot acest ajutor militar, nicidecum componente de susținere a efortului de război, fără un decont foarte exact. În culise, au apărut și alte teme și condiții, care trădează și alte elemente de preocupare. Unii au speculat chiar o anumită presiune a Președintelui Trump pentru implicarea administrației ucrainene pentru a spirjini obținerea de date compromițătoare la adresa fiului cu afaceri în Ucraina al fostului vicepreședinte Joe Biden, contracandidatul Democrat cel mai probabil al Președintelui Trump la al doilea mandat.

Dar cea mai credibilă și relevantă preocupare a SUA, cu posibilă legătură cu subiectul asistenței militare, pare cea legată de privatizarea companiei pentru motoare de aviație Motor Sich către China sau Rusia, prin intermediul unor off – shore-uri. Dosarul Motor Sich este unul extrem de complex și dificil. El acoperă o întreagă istorie a cercetărilor, a tehnologiei militare, aerospațiale și aviatice a Uniunii Sovietice, după destrămarea sa, dar și elemente foarte complexe ale rivalităților actuale la nivel global.

Astfel, partea americană susține că nu poți să primești ajutor militar din partea unui stat vânzând produse unui stat potențial inamic - China, în cazul de față. Într-adevăr, perspectiva privatizării companiei din Zaporoje, zona de sud-est a Ucrainei, prin vânzarea pachetului majoritar de acțiuni către Beijing Skyrizon Aviation, prin concentrarea acțiunilor în off-shore-uri, a dus la investigația autorității antimonopol în iunie, în timp ce SBU, serviciul de informații al Ucrainei, a blocat deja tranzacția, în aprilie, confiscând/blocând de la tranzacție acțiunile.

Pactizarea cu dușmanul, finanțarea terorismului – acuziile autorităților de la Kiev pentru Motor Sich

Mai mult chiar, pe de altă parte, compania ucraineană este implicată în producerea, vânzarea și repararea - respectiv mentenanța - motoarelor de elicoptere vândute deja în Rusia, asta deși Ucraina se află în război în Donbas cu Moscova. Tema a fost una extrem de prezentă în dezbaterea, anchetele și scandalurile publice din Ucraina, iar compania în sine a insistat că e vorba despre produse civile, destinate exclusiv contractelor civile.

Însă susținerea aceasta este inacceptabilă, odată ce nu există diferențe între motoarele de pe elicopterele civile și cele militare, motoarele în cauză fiind considerate din start produs cu dublă utilizare, deci subiect al sancțiunilor internaționale către Rusia și al sancțiunilor reciproce bilaterale ucraineano-ruse. În plus, perspectiva dezvoltării unei componente de motoare de rachetă la Motor Sich, dublată de perspectiva ca aceste capabilități să plece către China sau Rusia, face ca dosarul să fie și mai complicat, cu implicații strategice.

Dosarul este o reflectare vie a interdependențelor din perioada sovietică. Producția de motoare din Ucraina este realizabilă cu un număr de piese și subansamble din Rusia, lanțurile de producție nefiind independente nici azi. Apoi, Rusia produce fuzelaje, aripi, elice, toate celelalte componente, nu însă și motoare de elicopter. Este dependentă de Ucraina, are peste 600 de elicoptere militare și un număr relevant de elicoptere civile care fac mentenanța și reparațiile în Ucraina (sau Belarus, la reprezentanțe locale ale Motor Sich), iar achizițiile noilor elicoptere se fac tot cu motoare din Ucraina.

În plus, în 9 iulie a apărut investigația publică – scăpată presei de către SBU, serviciul de informații ucrainean - despre modul în care Motor Sich furnizează motoare și produse către armata rusă folosind companii de acoperire înregistrate în întreaga lume, dar și unele subsidiare din Belarus, fabrica sa din Donbas făcând și transferuri gratuite către separatiștii locali, iar un intermediar bosniac fiind implicat în tranzacțiile de această factură către armata rusă. Aici vorbim despre încălcarea clasică a embargoului privind livrările de arme către Rusia, fiind vorba despre produse militare, nici măcar unele cu dublă utilizare.

Unele facilități funcționează în Donbas, în zona ocupată, de unde și preocupările privind cooperarea cu teroriștii și utilizarea unor componente de către ruși și pro-ruși direct în Donbas. Dar cea mai mare acuzație pentru Motor Sich vine de la plata unor pretinse impozite și taxe către autoritățile separatiste, deci susținerea financiară a “teroriștilor” - cum sunt numiți cei din administrația separatistă montată de ruși în Luhansk și Donetsk de către autoritățile legitime de la Kiev - de către compania Motor Sich prin plata acestor sume nedatorate și ilicite și care presupun un tip de recunoaștere a autorităților separatiste.

Speze politice pe cai mari pentru conducerea Motor Sich, care funcționează ca stat în stat

Compania ucraineană beneficiază de puternice susțineri politice care au făcut ca să funcționeze ca un adevărat stat în stat. Compania este condusă, la nivelul președintelui Consiliului de Administrație, ca director general și proprietar al unei părți importante din acțiunile companiei, de către Vyacheslav Boguslaev, azi în vârstă de 80 ani, considerat unul dintre cei mai bogați și mai puternici oameni de afaceri din Ucraina, cu o avere estimată la 327 milioane de dolari. Sub pulpana generoasă a partidelor pro-ruse (Partidul Regiunilor al lui Viktor Yanukovici, fostul președinte ucrainean fugit în Rusia), el a fost deputat timp de 3 mandate consecutive în circumscripția 77 Zaporojie, până în 21 iulie, când a pierdut ultimele alegeri în fața unui fotograf la nunți de pe lista Partidului Servitorul Statului.

Însă compania a rămas reprezentată în Parlament, sub același Bloc al Opoziției, pro-rus, successor al Partidului Regiunilor, acolo unde, pe locuri uninominale, au intrat în Parlament Ghennady Kasay, directorul general al Motor Sich, în circumscripția 74, în timp ce Artem Kunayev, directorul adjunct de marketing al companiei Motor Sich, a câștigat circumscripția 96 chiar pe lista partidului Președintelui Volodymyr Zelenski, Servitorul Poporului. Un aranjament excelent de conveniență pentru ca afacerile să meargă bine înainte. Chiar și fără imunitate, cei trei pot să-și continue afacerile, Boguslaev fiind un sponsor a multiplelor proiecte sociale și religioase ale lui Putin, prezent nu o dată alături de președintele rus în numeroase asemenea reuniuni, la inaugurări de biserici și opere caritabile apreciate de liderul de la Kremlin.

Majoritatea elicopterelor rusești, de la cele de transport la cele de atac – cu excepția, poate, a celor numite "Ansat", Ka-62 și Ka-226 – sunt echipate cu motoare produse de ucrainenii de la "Motor Sich". Sancțiunile economice impuse Rusiei de Ucraina au ocolit fabrica de la Zaporoje, care cooperează în continuare neîntrerupt cu companiile JSC "Ellicopterele Rusiei", JSC "Helicopter Service Company", JSC "Kazan Helicopter Plant", JSC "Kumertausskoe Aviation Production Enterprise, JSC ”Ulan-Ude Aviation plant”. Deci continuă să furnizeze motoare pentru producerea elicopterelor militare Mi-8, Mi-24, Mi-35, Mi-17, Mi-171, Mi-28, Ka-31, Ka-32 și Ka-52. Unde sunt probleme, se utilizează subsidiarele din Belarus, cu care Ucraina are relații comerciale nesupuse sancțiunilor și de unde producția poate fi trimisă în Rusia fără probleme, în cadrul regulior Comunității Economice Eurasiatice și a CSTO, respectiv pe baza prevederilor statului comun Rusia-Belarus.

Importanța Rusiei în afacerile cu motoare de elicopter nu poate fi subestimată: din structura de piață, 40% din motoarele Motor Sich – componenta de întreținere și reparații sunt în Rusia. La fiecare 1.000 de elicoptere din Rusia, 200 sunt realizate direct în Ucraina și sunt contractate aici iar 200 prin intermediarul "Motoare" Vladimir Klimov - Motor Sich", companie ce nu apare în lista de sancțiuni a Ucrainei. În 2012, înainte de sancțiuni, din 2.000 de motoare reparate de către Ministerul Apărării Rus, jumătate erau de origine ucraineană, reparate aici.

Azi, oficialii Motor Sich susțin că nu au niciun fel de cooperare militară cu Rusia. Singurele contracte sunt pentru motoare nemilitare, pentru avioane AN-148 și AN-158 și elicoptere, contract cu compania "Elicoptere ruse" în valoare de 1,2 miliarde de dolari pentru următorii 5 ani și căreia îi livrează 250 motoare pe an pentru elicoptere comerciale - Ka-31, Ka-it 32, Mi-17, Mi-8 MTV și Mi-24, Mi-28, susține Motor Sich. Din păcate, după cum spuneam, motoarele sunt identice cu cele militare.

În plus, cel mai îngrijorător este că Motor Sich nu produce numai motoare pentru elicoptere. Presa globală a atras atenția că la Orsha a fost lansată producția unor capabilități de tipul motoarelor mici cu turbine pe gaz care sunt folosite la rachetele de croazieră. Perspectiva ca aceste motoare să alimenteze Rusia sau China transformă compania ucraineană într-una extrem de sensibilă strategic, iar preocupările americane au crescut simțitor în ultima vreme, ca și atenția la piețele către care se îndreaptă motoarele.

Rușii și chinezii se chinuie să obțină motoarele ucrainene prin furt și hacking

Pe de altă parte, apariția în presa americană a unor informații din dosarul Motor Sich a dus la atacuri ale companiei ucrainene, care consideră că aceste pretenții de a evita vânzările către China mută producția către Rusia și favorizează creșterea finanțărilor companiilor ruse (prin contractele chineze), nicidecum sancțiunile internaționale la adresa Rusiei lui Putin. Dacă nu furnizează Ucraina în China, le va chiar Rusia, se spune în comunicatul companiei.

Totuși trebuie spus că Rusia nu poate produce aceste componente independent până în 2020 și chiar și atunci există semne de întrebare că ar putea-o face, în timp ce China, care a furat tehnologia și a încercat să reproducă singură motorul, nu a putut-o face, iar motorul său, făcut după schițe furate, nu funcționează. De altfel, Motor Sich a acuzat China de furt intelectual, hacking și nerespectarea drepturilor de proprietate intelectuală.

Deci e nevoie de participarea ucrainenilor pe termen scurt, a ucrainenilor sau a rușilor pe termen mediu și lung. Iar aici nu mai e vorba despre interdependență tehnologică, ci despre acține comercială pur și simplu, cu relevanță strategică.

Rusia are o alternativă germană de furnizor de motoare de elicopter, dar numai atunci când vor fi ridicate sancțiunile la adresa sa. Însă astăzi, detașarea de furnizorul ucrainean și crearea lanțului independent rus pentru producția de motoare de elicoptere nu e posibilă și e greu de prezis că s-ar putea ajunge acolo până la finele lui 2020, cum a cerut Vladimir Putin. China dorea să achiziționeze ea compania și ca parte a unu proiect de cooperare sino-rusă pentru producerea unui elicopter strategic greu de luptă.

Privatizare americană pentru a evita salturi tehnologice ale Chinei prin cumpărarea companiilor cu tehnologie aero-spațială

Propunerea americană vizează achiziția prin privatizare de către o firmă americană a firmei ucrainene de avioane /elicoptere militare și de rachete. Agenția Americană de Investiții externe - Overseas Private Investment Corp - e implicată, de asemenea, prin sprijinul pe care urmează să-l ofere investitorului strategic pentru a prelua compania. Important este însă și ce se va întâmpla cu compania odată privatizată, fiind nevoie de piețe și producție.

Acțiunea americană legată de Motor Sich și preocupările aferente arată foarte clar că SUA a învățat lecția din sistemul G5 de telecomunicații construit de China. E vorba despre o acțiune minuțioasă, realizată pas cu pas, sub radar, fără mare zgomot de către Beijing, prin care au fost achiziționate companii de jur împrejurul lumii, care aveau brevete și făceau cercetări ce vizau de la materiale special, la formule de comunicare sau încifrare de informații, toate ajungând să contribuie la un salt tehnologic pe care companiile chineze însele, fără competențele cumpărate, nu l-ar fi putut face.

Combinația de hacking de tehnologie, de copiere și spionaj tehnologic și industrial și de cercetare cumpărată la bucată în întreaga lume a dus la saltul enorm al Chinei care a produs o rețea sustenabilă de telecomunicații de a cincea generație, 5G, de viteză mare – chiar dacă foarte nocive sănătății prin cantitatea de radiații pe care o degajă.

SUA a blocat deja tranzacții și achiziții chineze în Europa și Germania. Acum a ales să evită orice surpriză pe achizițiile de tehnologie de vârf în materie aero-spațială, preluând ea însăși companiile cu asemenea capabilități.

De aici preocuparea majoră pentru tehnologia aerospațială deținută de Ucraina prin Motor Sich. Aici e și sursa zvonurilor privind discuțiile în Biroul Oval și în administrația americană privind blocarea ajutorului militar către Ucraina – acțiune infirmată deja. Scopul ar fi crearea unor pârghii pentru a soluționa prompt temele sensibile ale relației bilaterale în materie de înaltă tehnologie și capabilități strategice.