Ieri, la publicarea editorialului meu despre situația bisericii din Dereneu, lucrurile deja avansaseră. Din comentarii am aflat că preoții trimiși de Mitropolia Moldovei, împreună cu simpatizanți în treninguri și haine militare, au reușit să spargă ușa din spatele bisericii și să pună alt lacăt la intrarea principală. 

Din spusele celor din sat reiese clar că la spargerea ușii au participat cei din Mitropolia Moldovei. Intrarea prin efracție, ca tâlharii și ocuparea unui lăcaș de cult se pare că este modalitatea prin care Mitropolia Moldovei vrea să intre în dialog, așa cum s-a angajat față de Patriarhul Kiril al Rusiei, cu Mitropolia Basarabiei. 

Cei care au spart ușa bisericii în post au însă protecția poliției, deși polițiștii ar fi trebuit să-l apere pe preotul Florin Marin, care spunea că în biserică avea lucruri personale și bani pentru repararea acoperișului. 

Un preot din partea Mitropoliei Moldovei de sub Patriarhia Rusă, că tot e post, și-a bătut joc și de biserică, spunând că Dumnezeu face minuni și că ușa s-a deschis singură. Situația pare descrisă bine printr-un comentariu: „Sec. XXI. Nici de tancuri nu au nevoie și nici să scrie pe garduri ”Dereneu pământ rusesc”. Tactica e simplă: se ia cu asalt biserica din localitate și te pomenești în mama Rusie”.

Deja noaptea am urmărit un live din Dereneu, realizat de jurnaliştii de la 10TV şi invitaţii lor, printre care George Simion, Ion Leaşcenco, Vlad Bileţchi. Tabloul văzut pe parcursul unei ore în direct a fost sinistru. Apărătorii Mitropoliei Moldovei din sat erau nişte oameni amărâţi, probabil manipulaţi de consilierii socialişti şi popii trimişi de Episcopia de Ungheni și Nisporeni. Ei se temeau de trecerea la calendarul pe rit nou al bisericii - o minciună şi că li se ia biserica. Printre altele, preotul Florin Marin a declarat că nu-i cunoaşte pe majoritatea din curtea bisericii, pentru că nu vin la slujbe. Iar el e preot în Dereneu de 27 de ani, deci nimeni nu ia şi nu duce biserica „la români”, ea rămâne pe loc.

Preotul trimis de Mitropolia Moldovei a clarificat şi alte lucruri, că i-a luat-o gura pe dinainte. Ocupaţia bisericii ar fi trebuit să aibă loc duminică, când el împreună cu alţi nouă preoţi de la Episcopia de Ungheni și Nisporeni, după efracţie ar fi făcut slujba, dacă ar fi fost lăsaţi de săteni. Sătenii din Dereneu însă, veniţi la slujbă, nu i-au lăsat. Şi atunci a mers şi planul b, cu spargerea uşii în lipsa sătenilor.

În momentul live-ului, „graşii” în sutane şi majoritatea „sportsmenilor” erau la căldurică, cu o parte din poliţişti, în casa preotului, ca să-l intimideze. Jurnaliştii n-au fost lăsaţi, deşi preotul îi invitase. Discuţiile s-au mai purtat şi pe după casă, că doar aşa e tradiţia pe la noi. Unii preoţi ocupanţi au recunoscut până la urmă că deţin cetăţenia română, ceea ce se ştie şi despre câţiva consilieri socialişti din Dereneu, care au pus gaz pe foc. Iar amărâţii de săteni manipulaţi, în frig, atunci când nu transmiteau salutări în faţa camerei, strigau ca la proteste, cu „jos”, „hoţii” şi „afară”. Un circ mai dizgraţios cred că mai rar poţi vedea.

Foarte gravă mi s-a părut atitudinea poliţiştilor. Pe lângă faptul că păzeau spărgătorii, în loc să-i ancheteze, ei i-au bruscat pe jurnalişti şi le-au spus „să se ducă în a legii”, apoi i-au întrebat de „orijini”. Mai mult, ei au împins echipa de filmare afară, şi a ameninţat-o că-i lasă pe oameni să-i atace, „ca să vadă”.

Partea proastă e că la Dereneu încă se joacă filmul. Cu ocuparea bisericii de către „vatnici”, cu amărâţi, cu poliţişti care ameninţă în loc să apere. E un tablou al Moldovei care mă dezgustă. Pentru că al Moldovei începe să miroase a Mitropoliei Moldovei.