Alexandru Slusari, vicepreședintele Platformei DA, susține că în 2021 bugetul de stat al Republicii Moldova ar putea pierde o jumătate de miliard de lei în urma tranzitului benzinei și motorinei prin regiunea transnistreană. Potrivit parlamentarului, conform datelor statistice, în regiunea transnistreană anual sunt importate circa 50 mii tone de motorină și 30 mii tone de benzină, care sunt scutite de accize, TVA și taxa pentru procedura vamală în temeiul unei Hotărâri de Guvern din 19 septembrie 2001.

Mai mult decât atât, deputatul spune că importul prin așa zisul tranzit pe teritoriul Moldovei este efectuat de două companii SRL „Șerif" și SRL „Tiroiltreid" în baza licențelor eliberate de ANRE.

Potrivit lui Slusari, o bună parte din motorină, conform datelor din surse credibile, este utilizată de către GOTP (Grupul Operativ al Trupelor Ruse), inclusiv și pentru exerciții militare, care au drept scop consolidarea forțelor separatiste și intimidarea autorităților constituționale ale Republicii Moldova, spune Alexandru Slusari.

Respectiv, conchide deputatul, în anul 2021 bugetul de stat va pierde de la acest „tranzit aberrant prin Moldova în Moldova” aproximativ jumătate de miliard lei în formă de accize, TVA și taxe pentru procedura vamală (reieșind din prețurile actuale angro pentru carburanți).

Potrivit deputatului, Republica Moldova dispune de pârghii economice pentru soluționarea diferendumului transnistrean, care în același timp sunt benefice pentru buget: „Am adus doar un singur exemplu din mai multe existente. Însă, autoritățile din Chișinău cedează poziție după poziție și nici măcar nu încearcă să folosească metodele de impact economic major în raport cu separatiștii. Problema nu ține doar de impotența sau incompetența demnitarilor noștrii. Mulți din ei sunt implicați în scheme legate de acest tranzit mimat și sunt parteneri ai companiilor din Transnistria. În scurt timp vom veni și cu numele celor, care ajută firmelor transnistrene să transporte benzina și motorina.”