Anularea taxei rutiere, propusă în proiectul politicii bugetar-fiscale pentru 2021, aparent pare o inițiativă bună și care este susținută de politicieni, mai ales în contextul campaniei electorale. Însă efectele negative ale acestei modificări sunt mult mai multe decât cele pozitive. De această părere este expertul economic Veaceslav Ioniță. Potrivit lui, includerea taxei rutiere în accizele la produsele petroliere va pune povara fiscală de pe deținătorii de mașini pe umerii agricultorilor și aceasta este o problemă mare.

Contactat de IPN, Veaceslav Ioniță a declarat că o problemă a acestei modificări propuse este faptul că taxa rutieră, care intră integral în bugetul local, nu va mai ajunge la administrațiile publice locale. Însă, în opinia sa, această problemă poate fi soluționată destul de ușor – Guvernul și Parlamentul pot decide, de exemplu, că 20% din accize să fie redirecționate, și anume: 10% spre primării și alte 10% spre raioane.

Economistul afirmă că o problemă gravă este legată de agricultori. Or, 70% din produsele petroliere este motorina, care este consumată în cea mai mare parte de producătorii agricultori, care au tractoare, combine, însă care, la modul practic, nu utilizează pe trasee, deplasându-se în câmp. Și în aceste condiții, reiese că povara fiscală de pe deținătorii de mașini este pusă pe umerii agricultori.

Potrivit lui, o altă problemă este faptul că Fondul Rutier se va afla în zonă de risc.

Și aceasta pentru că taxa rutieră era un venit garantat pentru drumuri, iar acciza, chiar dacă legea spune că este un venit care trebuie să meargă în anumită cotă la drumuri, experiența din ultimii cinci ani arată că Guvernul, lejer, prin Parlament, prin vot, a făcut derogări de la această lege. Și în loc să aloce 60-80% din accize pentru drumuri, a alocat 32-37%. Deci, în ultimii cinci ani de zile, Fondul Rutier a fost prejudiciat cu circa șase miliarde de lei. Și aici este o problemă”, explică Veaceslav Ioniță.

Încă o problemă legată de această modificare, spune economistul, e faptul că taxa rutieră este o taxă fixă, care are menirea și de a descuraja oamenii să circule cu mașina. Or, se propune excluderea ei.

Și aceasta în condițiile în care, în ultimii 50 de ani, am construit doar două mii de kilometri de drumuri. Am avut șapte mii și acum avem nouă mii. Practic nu am construit nimic. Dar, în același timp, am cumpărat de 40 de ori mai multe mașini. În 1970 aveam 18 mii de mașini în toată țara, iar acum avem aproape 700 de mii. Dacă în 2000 erau trei mașini la un kilometru de drum, acum avem 75 de mașini la un kilometru de drum”, susține economistul.

Potrivit lui, datorită taxei rutiere, șoferii cu mașini vechi nu ieșeau cu ele la drum. Și astăzi sunt 215 mii de mașini, care inclusiv datorită taxelor, nu circulă, ci stau în garaj.

Dacă se anulează taxa rutieră, există riscul ca, la cele 450 de mii de mașini care au inundat străzile, să se mai adauge 215 mii sau cu 50% mai mult. Dacă nu faci drumuri, este o acțiune populistă, dar cu posibile consecințe negative, greu de estimat”, mai spune Veaceslav Ioniță.

Includerea taxelor rutiere în accizele la  produsele petroliere este propusă în proiectul privind măsurile de politică fiscală și vamală pentru anul 2021, lansat pentru consultări publice de către Ministerul Finanțelor. Autoritățile precizează că dezavantajul sistemului actual constă în lipsa unei corelații strânse între gradul de utilizarea a infrastructurii drumurilor și mărimea taxei rutiere. În acest sens, se propune modificarea mecanismului actual de achitare a taxei pentru drumuri de către autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova prin excluderea taxei pentru folosirea drumurilor, concomitent cu majorarea accizei la produsele petroliere. Potrivit Ministrului Finanțelor, măsura are drept scop o impozitare proporțională a cetățenilor care folosesc drumurilor Republica Moldova, în funcție de cât parcurge cu mașina fiecare în parte.