Camera de Licențiere atenționează companiile ce deţin licenţe pe domeniul transporturilor rutiere, privind necesitatea conformării noilor prevederi din legislaţie.

Astfel articolul 153 din Codul transporturilor rutiere prevede că de la 1 ianuarie 2017 cel puțin 20% din vehiculele rutiere utilizate de o companie de transport trebuie să fie în proprietatea acesteia sau întreprinderea trebuie să le dețină în baza unui contract de leasing financiar.

Peste 1.800 de transportatori

Camera de Licențiere îndeamnă toate entităţile licenţiate pe domeniul transporturilor rutiere, privind necesitatea conformării nolor rigori legale.

În plus până la sfârșitul anului 2017, transportatorii vor trebui să îşi majoreze cota de vehicule deţinute în proprietate (inclusiv, în cadrul unui contract de leasing financiar) până la cel puțin 1/3 din automobilele utilizate.

Datele Camerei de Licențiere, arată că la sfârșitul lunii iunie 2016 1.812 de companii din Moldova dețineau licențe pentru prestarea contra cost a serviciilor de transport. Numărul acestora era în creştere cu 11% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2015 şi de două ori mai mare comparativ cu prima jumătate a anului 2014.

În acelaşi timp veniturile din licențierea acestei activități, în semestrul I al anului 2016, au constituit doar 755.040 de lei (cu 61% mai puțin decât în aceeași perioadă a anului 2015).

Capital şi rezerve de 9.000 de euro pentru fiecare automobil

Codul transporturilor rutiere adoptat în iulie 2014, prevede că transportatorii trebuie să aibă o bază tehnico-materială corespunzătoare, capacitate financiară, competență profesională, dar și o bună reputație.

În cazul transportului internaţional condiţia de capacitate financiară se consideră îndeplinită dacă operatorul de transport rutier demonstrează, pe baza conturilor anuale, că dispune în fiecare an de capital şi rezerve în valoare de 9.000 de euro (circa 200.000 de lei) pentru un singur vehicul rutier utilizat şi de cel puțin 5.000 de euro pentru fiecare dintre vehiculele rutiere utilizate suplimentar.

Totodată, o rută nu poate fi inclusă drept nouă în programul de transport raional sau interraional, dacă mai mult de 70% din lungimea rutei propuse se suprapune cu una deja existentă în programul de transport rutier. În cazul programului de transport internaţional, acest indice este de peste 90%.

sursa: Mold-Street