Peste 120 de întreprinderi din țara noastră, participante la concursurile “Marca comercială a anului 2018″ și “Premiul pentru realizări în domeniul calității” și consiliile raionale, prezente la Expoziția națională “Fabricat în Moldova 2019” au fost premiate în cadrul celui mai important eveniment al businessului autohton – “Gala Businessului Moldovenesc”, organizat de Camera de Comerț și Industrie a Republicii Moldova (CCI) în parteneriat cu Agenția de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI).

Evenimentul din acest an a reunit peste 350 de participanți, inclusiv oficialități de rang înalt din Republica Moldova și din străinătate, membri ai guvernului, ai parlamentului, reprezentanți ai administrației publice centrale și locale, reprezentanți ai corpului diplomatic acreditat la Chișinău și oameni de afaceri, manageri și administratori ai companiilor autohtone care au o contribuție semnificativă la dezvoltarea economiei naționale.

La deschiderea evenimentului, Sergiu Harea, președinte al Camerei de Comerț și Industrie a Republicii Moldova a menționat că: ”Scopul evenimentului este de a susține și de a promova companiile din Republica Moldova prin trei modalități. Prima este de a implementa brandul și investițiile cu capital intelectual, a doua este participarea la târgurile din țară și de peste hotare și a treia e de a investi în calitate”.

În cadrul ceremoniei de premiere a laureaților Concursului „Marca comercială a anului 2018”, Lilia Bolocan, Directorul general al Agenției de Stat pentru Proprietatea Intelectuală, a menționat că: „Ajuns la cea de-a 16-a ediție, concursul „Marca comercială a anului”, a devenit unul tradițional, dar, totodată, în continuă schimbare: de la an la an se diversifică conceptul Concursului, apar noi nominalizări, noi povești de succes”.

Înregistrarea mărcii comerciale este primul pas în edificarea unui brand de succes. Doar protecția juridică asigură titularului drepturi exclusive asupra mărcii, inclusiv dreptul de a interzice utilizarea acesteia de către alte persoane fără consimțământul său, permițându-i în consecință să-și fidelizeze clientela, să-și securizeze investițiile și să-și fortifice imaginea, a ținut să precizeze în discursul său Directorul general al AGEPI.

Totodată, dna Bolocan a venit și cu câteva date statistice care atestă interesul sporit al agenților economici din republică  pentru valorificarea potențialului economic oferit de marca înregistrată, precum și o creștere a gradului de înțelegere constructivă privind importanța utilizării eficiente a instrumentelor oferite de sistemul național de proprietate intelectuală. În acest context, Domnia Sa a menționat cu satisfacție că în anul 2018 numărul mărcilor înregistrate a crescut cu 6,6% față de anul precedent. De menționat că până în prezent la AGEPI au fost depuse peste 130 de mii de cereri de înregistrare a mărcilor sau 85% din numărul total de cereri, peste 72 de mii de mărci fiind valabile.

În încheiere, Directorul General al AGEPI a asigurat întreaga comunitate de business din Republica Moldova, de susținerea plenară din partea AGEPI în procesul de informare și consultare cu privire la protecția și valorificarea mărcilor și a altor obiecte de proprietate intelectuală atât în țară, cât și peste hotare, a felicitat toți laureații Concursului „Marca comercială a anului - 2018” și a îndemnat participanții să persevereze în dezvoltarea unor afaceri de succes.

"Ceea ce așteaptă bussinesul de fapt este confortul pentru a crește, pentru a se dezvolta. Și noi ne dorim acest lucru foarte mult. Vreau să vă doresc să creșteți, să vă dezvoltați, astfel ca împreună să creștem economia Republicii Moldova", a declarat Chiril Gaburici, ministrul Economiei şi Infrastructurii.

Participanților le-a fost înmânate premiile conform următoarelor nominalizări:

Nominalizarea închisă „REPUTAŢIE ŞI ÎNCREDERE” și nominalizarea „MARCĂ CONSACRATĂ”– 12 companii au fost premiate;

MARCA COMERCIALĂ „APRECIEREA CONSUMATORILOR” și „MARCA LOCALĂ” – 16 companii au fost premiate;

DEBUTUL ANULUI”, MARCA COMERCIALĂ „EXPORT și MARCA COMERCIALĂ „INTER” – 15 de companii au fost premiate;

FAVORITA ANULUI” – 12 companii au fost premiate;

MARCA COMERCIALĂ RESPONSABILĂ SOCIAL” și Nominalizarea „REBRANDING” –  9 companii au fost premiate;

PREMIUL PENTRU REALIZĂRI ÎN DOMENIUL CALITĂȚII”– 38 de companii au fost premiate (34 de lauriați și 4 diplomați);

Totodată au fost evedențiați cei mai creativi și eficienți întreprinzători și manageri din mediul de afaceri a RM alături de partenerii concursurilor și anume: Proiectului Băncii Mondiale de Ameliorare a Competitivității (PAC II), Proiectului Infrastructura Calității al DCFTA, Confederației Națională a Patronatului din RM și Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID).

De asemenea, 19 Consilii Raionale și Găgăuzia, care au reușit să prezinte la standuri commune a expoziției  „Fabricat în Moldova 2019”, serviciile, produsele  din regiunea lor, au fost premiate.

Concursul „Marca comercială a anului” a fost inițiat în anul 2003, cu scopul de a reliefa cele mai reuşite proiecte în domeniul creării şi promovării mărcilor comerciale autohtone pe piaţa internă şi externă, a spori competitivitatea lor şi a contribui la creșterea profesionalismului echipelor de marketing. La ediția curentă a competiției au participat 77 mărci comerciale naționale.

Concursul „Premiul pentru realizări în domeniul calităţii”, organizat de CCI a RM este la a treia ediție și are ca obiectiv promovarea companiilor ce implementează standarde în domeniul managementului calităţii şi motivarea întreprinderilor autohtone să penetreze noi pieţe de desfacere cu produse competitive şi calitative. Pentru marele premiu anul acesta au concurat 38 de companii.