Ministerul Economiei și Infrastructurii a elaborat şi a propus pentru dezbateri publice proiectul Hotărârii Guvernului pentru aprobarea Legii cu privire la supravegherea pieței și omologarea vehiculelor. 

Necesitatea unui asemenea act normativ a fost trasată încă în anul 2014, când a fost aprobat Codul Transporturilor Rutiere și care instituie obligativitatea organului central de specialitate al administrației publice în domeniul transporturilor rutiere de elaborare și aprobare a mai multor acte regulatorii ale domeniului.

Conform autorilor proiectului, în prezent legislația națională în vigoare nu conține reglementări și cerințe tehnice și administrative pentru omologarea de tip şi individuală a tuturor vehiculelor, sistemelor, componentelor, unităților tehnice și pieselor de schimb, norme primare care constituie temei legal pentru omologarea unităților de tehnică, ba chiar lipsește o instituție responsabilă de supravegherea pieței respective, precum și protecția utilizatorului la nivel instituțional şi cadrul normativ.

Proiectul este bazat pe un studiu, care confirmă că parcul auto național crește anual cu circa 30 de mii de unități de transport, dintre care doar 12 % sunt noi, comercializate de importatorii oficiali. Restul autovehiculelor sunt importate la mâna a doua sau procurate direct de la dealerii autorizați din alte țări.

Conform datelor din Registrul de stat al transporturilor, cea mai mare parte a autovehiculelor importate și puse în circulație sunt autoturisme, destinate în special pentru uz personal și prestarea serviciilor de taxi. În anul 2017 au fost înmatriculate în Republica Moldova 583542 autovehicule, importate din țările Uniunii Europene (59%), Japonia (15%) și Federația Rusă (13%).

În anul curent au mai fost inmatriculate în Registrul de stat al transporturilor 181004 avtovehicule pentru transportarea mărfurilor, 20935 autobuze și microbuze, 68938 remorci și semiremorci. Total pe drumurile Moldovei circulă 938058 unități de transport. 

În proiect se mai spune că în cazul unităților de transport noi importate de reprezentanțe oficiale ale producătorilor, clienților li se oferă toate informațiile tehnice necesare, spre deosebire de mașinile la mâna a doua, când informația nu poate fi accesată și nu poate fi verificată corespunderea mașinii cerințelor tehnice care au fost impuse la momentul producerii, precum și dacă pe parcursul exploatării nu au fost aduse unele modificări constructive (în special aceasta se referă la autovehiculele importate din SUA). Astfel, pe piață pot ajunge unități de transport care au fost modificate sau care nu corespund cerințelor tehnice de admitere în trafic. În cazul pieselor de schimb situația este mai gravă, deoarece importul acestora nu este reglementat şi poate fi realizat de orice agent, pentru comercializare sau uz personal.

Ministerul Economiei și Infrastructurii își mai propune reglementarea plasării pe piață a tehnicii agricole şi forestiere. Și în acest caz sunt prezentate date statistice, care denotă situația economică reală în țară. Conform acestora, în anul 2013 au fost importate 992 unități de tractoare, în anul 2014 – 842 unități, iar în anul 2015 – 819. Cu toate acestea, statistica vamală denotă o creștere anuală de 20% a cotei tehnicii importate din UE și descreșterea importurilor din alte țări.

Nota informativă a proiectului susține că în cazul țărilor Uniunii Europene există un sistem reglementat de control al acestui domeniuîn unele țări din Asia acest sistem lipsește sau reglementările aplicate sunt mai permisive față de cele aplicate pe teritoriul Europei. O situație similară poate fi atestată și în cazul autovehiculelor produse și importate de pe alte continente. În special, divergențele se referă la anumite caracteristici tehnice care, deși pot avea același nivel de siguranță, totuși, utilizează soluții diferite.

În acest sens pentru a asigura că toate autovehiculele rutiere și părțile componente ale acestora respectă nivelul de siguranță, a cerințelor tehnice și constructive impuse de reglementările naționale și internaționale, este necesară crearea unui sistem eficient de omologare și certificare și crearea cadrului legislativ național conform celui european, care va permite facilitarea importului de vehicule din țările membre, deoarece față de acestea poate fi aplicată procedura de recunoaștere automată a certificatelor de omologare. Iar în perspectivă va crea premisele pentru dezvoltarea industriei constructoare de mașini și piese componente.

În rezultatul adoptării și implementării proiectului cei doi producători autohtoni de tractoare şi doi de remorci, care furnizează anual pe piață, conform datelor Biroului Național de Statistică, 2 tractoare cu roți şi circa 25 remorci şi semiremorci, nu vor fi afectați. 

Elaborarea și implementarea proiectului nu va necesita alocarea surselor suplimentare din bugetul de stat.

Sursa: monitorul.fisc.md