O Notă a organizației neguvernamentale „Transparency International Moldova”, care se referă la riscurile de legalizare a mijloacelor financiare de origine frauduloasă, după aprobarea noilor modificări la „Legea cetăţeniei Republicii Moldova”, este tirajată în aceste zile de presa națională și formatorii de opinie. Deschide.MD a încercat să afle cât de întemeiate sunt temerile IT-Moldova și dacă acestea sunt fondate.

Experții „Transparency International Moldova” (TI) susțin că „iniţiativa” legislativă care a promovat modificările la Legea cetăţeniei Republicii Moldova nr. 1024-XIV din 2 iunie 2000, este o cale de legalizare a resurselor financiare obţinute fraudulos.

Făcând referire la prevederile din modificările făcute de Parlament, dar și la un proiect de hotărâre de Guvern care stabilește un regulament de acordare a cetățeniei R. Moldova prin investiții elaborat de Ministerul Justiției, TI menționează că un grup restrâns de beneficiari sunt în căutarea căilor de legalizare, prin intermediul persoanelor terțe, a resurselor financiare obţinute fraudulos. „Aceste proiecte subminează eforturile de combatere a marii corupţii, de investigare a fraudelor bancare, precum şi blochează reformarea  justiţiei şi a sistemului de integritate”. După o analiză detaliată, experții TI mai spun că modificările date ar putea să legalizeze interesele clare de oficializare a unor fluxuri financiare de origine dubioasă, implicând instituţiile statului şi cetăţenii Republicii Moldova în noi scheme de cămătărie prin intermediul emiterii de instrumente de datorie publică internă.

Vezi aici Nota de poziție integrală a „Transparency International Moldova”.

Am încercat să aflăm dacă experții „Transparency International Moldova” au într-adevăr dreptate și dacă aceste modificări legislative comportă anumite riscuri. Expertul în economie, Roman Chircă susține că aceste ipoteze sunt o absurditate pentru că: „Persoanele care cu adevărat spală bani și crează fraude, din contra fug din Republica Moldova și nu au nevoie în niciun caz de această cetățenie”. Mai mult decât atât, expertul este de părere că Uniunea Europeană nu va permite o „spălătorie" la frontierele sale. 

„Este un gest emoțional față de cetățenii străini care au realizat careva performanțe investiționale în Republica Moldova. Pe plan mondial majoritatea statelor lumii apreciază investitorii străini, deci aceste modificări sunt un gest de apreciere a acestora. Proiectul de lege prevede o plafonare a numărului de cetățeni care pot beneficia de cetățenia R. Moldova. Persoanele care cu adevărat spală bani și crează fraude fug și nu au nevoie în niciun caz de cetățenia Republicii Moldova. Așa s-a întămplat în cazul spălării celor 22 de miliarde de dolari din Rusia prin Republica Moldova. Acordarea cetățeniei este mai degrabă ieșirea la lumină a anumitor investitori decât activitate în zona tenebră pentru că fraudele se fac prin persoane interpuse. Când văd această lege mă gândesc la investitori de genul Sumitomo, Dräxlmaier, Fujikura, Mobias Bancă Societe General, Gas Natural Fenosa, acesta este profilul investitorilor care pot profita de aceste modificări ale legislației”, susține expertul. 

Chircă mai spune că un moment important este faptul că cetățenia se va acorda după realizările deja făcute și că persoana va fi mai întâi verificată de instituțiile de resort.

Din moment ce această persoană va primi această cetățenie, înseamnă că ea a prezentat rapoartele financiare și este o persoană care a fost verificată de organele de resort privind activitatea ilegală, este o persoană care a efectuat transferuri în conformitate cu noile prevederi ale BNM și multe alte lucruri. Nu cetățenia a fost o condiție necesară pentru a se face fraudele care au fost făcute anterior. Acordarea ei nu oferă avantaje pentru a face anumite scheme. Cu atât mai mult că o persoană care ar vrea să facă fraude în Republica Moldova are nevoie în ultimul rând de cetățenia Republicii Moldova pentru că poate fi tras mai ușor la răspundere penală, conchide Roman Chircă. 

În același timp, fostul ministru al Finanțelor, Veaceslav Negruță, scrie pe blogul săunu crede că acești bani (re)aduși în R.Moldova prin acești „noi cetățeni” ar avea proveniență curată”.

Refuz să cred că astfel de legi și hotărâri pot apărea nefiind coordonate de către anumiți cetățeni sau grupuri de interese! Și cum rămâne cu interesul public? Cum rămâne cu fiecare dintre cetățenii actuali ai R. Moldova, care vor fi nevoiți să accepte propria expulzare, alegând să plece?”, conchide fostul ministru. 

În acest context, amintim că Statele Unite ale Americii au prevederi în legislație ce permit acordarea „Cărții Verzi” investitorilor, astfel devenind rezidenți permanenți ai SUA. Condițiile sunt ca aceste persoane să vină cu 500 000 sau 1 milion de dolari investiții și să creeze minim 10 locuri de muncă.

În plus unele studii arată că foarte multe țări din lume practică acordarea cetățeniei sau rezidență permanentă investitorilor străini. La nivel mondial, programele de rezidență-investiție atrag aproximativ 5 miliarde de dolari pe an în investiții străine directe, iar cetățenia prin investiții de încă 2 miliarde de dolari anual. Ambele cifre cresc anual cu 20%, devenind o industrie de 7 miliarde de dolari. Printre aceste state se numără SUA, Canada, Anglia, Italia, Franța, Spania, Portugalia, Hong Kong, Ungaria, Bulgaria, Australia, Belgia și altele.

Până la această oră nu am reușit să luăm legătură cu autorii proiectului de lege care au adus unele modificări la „Legea cetăţeniei Republicii Moldova” nr. 1024-XIV din 2 iunie 2000.