În venitul brut nu se includ veniturile obținute din vânzarea energiei electrice de către persoanele fizice rezidente care produc energie regenerabilă și cărora li se aplică mecanismul de contorizare netă/facturare netă. Este una dintre modificările care vizează politica bugetar-fiscală şi vamală, care au intrat în vigoare în ziua de 15 august, transmite IPN.

FISC menționează, într-un comunicat de presă, că, din 15 august, în venitul brut nu se include venitul obținut de către operatorul de sistem și/sau unitatea termoenergetică în urma primirii cu titlu gratuit, a liniilor și a stațiilor electrice, conform Legii nr. 107/2016 cu privire la energia electrică, a instalațiilor de gaze naturale, conform Legii nr. 108/2016 cu privire la gazele naturale și a rețelelor termice și/sau a instalațiilor termoenergetice, conform Legii nr. 92/2014 cu privire la energia termică și promovarea cogenerării.

Tot din 15 august, veniturile pe care persoanele fizice le obțin de la predarea deșeurilor de metale feroase şi neferoase, a reziduurilor industriale ce conţin metale sau aliaje ale acestora, se vor impozita prin reținerea impozitului pe venit la sursa de plată, de către agentul economic, în mărime de 12%.

Din aceeași dată, veniturile persoanelor fizice rezidente obținute sub formă de creștere de capital sau dobânzi aferente valorilor mobiliare de stat și/sau aferente obligațiunilor emise de autoritățile administrației publice locale vor constitui sursă de venituri neimpozabile și nu se vor impozita prin reținere finală a impozitului pe venit de către Ministerul Finanțelor sau dealerii primari.

În aceeași ordine de idei, agentul economic va avea obligația să ajusteze veniturile în scopuri fiscale doar pentru tranzacțiile economice cu fondatorii persoane fizice sau alte persoane fizice interdependente, care nu desfășoară activitate de întreprinzător, realizate la un preț mai mic decât prețul de piață. Totodată, acesta nu va avea obligația să ajusteze veniturile în scopuri fiscale, aferent tranzacțiilor pentru care a fost aplicat principiul lungimii brațului, la stabilirea prețului, și pentru care au fost aplicate prevederile art.19 din Codul Fiscal.

Au fost aduse în concordanță normele care vizează subiecții și obiectele impunerii cu taxa pentru dispozitivele publicitare cu baza impozabilă aferentă taxei. La fel, concretizarea bazei impozabile aferente taxei pentru dispozitivele publicitare, ca suprafața feței (fețelor) dispozitivului publicitar pe care se amplasează publicitatea exterioară proprie. A fost extins termenul-limită de înmânare, de către serviciile de colectare a impozitelor și taxelor locale din cadrul primăriilor, a avizelor de plată aferente taxei pentru unitățile de comerț și/sau de prestări servicii pentru persoanele fizice care desfășoară activitate independentă, pentru perioada fiscală 1 iulie 2023 – 31 decembrie 2023, până la 1 octombrie 2024, și a fost extins termenul-limită de achitare a obligațiilor fiscale aferente acestei perioade, până la 25 octombrie 2024.

De asemenea, importul și/sau livrarea pe teritoriul țării a mărfurilor/ serviciilor destinate realizării contractelor de stat se scutesc de TVA, cu drept de deducere și de accize.

Până la data de 15 august 2024, Serviciul Fiscal de Stat era în drept să examineze perioadele fiscale care începeau cu data de 1 ianuarie 2012, dacă în procesul aplicării metodelor indirecte de estimare pentru o perioadă fiscală concretă, Fiscul stabilea legături cauzale cu alte perioade fiscale. Începând cu 15 august 2024, în cazul în care în procesul aplicării metodelor indirecte de estimare la persoanele fizice pentru o perioadă fiscală concretă se stabilesc legături cauzale cu alte perioade fiscale sau la solicitarea scrisă a contribuabilului supus controlului, Serviciul Fiscal de Stat poate extinde perioada supusă controlului, care nu va depăși 6 ani de la ultima dată stabilită pentru prezentarea declarației cu privire la impozitul pe venit.