În seara zilei de 20 noiembrie 2020, cu începere de la ora 19.00, Institutul „Pro Vest” a organizat un nou eveniment on-line în cadrul proiectului „Moldova în Dialog”, implementat cu sprijinul Secretariatului General al Guvernului României – Departamentul pentru Relația cu Republica Moldova, și al Zonei Economice Libere Bălți. Discuția publică „Despre educație – reforma la firul ierbii” a avut-o în calitate de protagonistă pe dna Anca Tîrcă, expert în educație și a fost moderată de dna Inna Negrescu-Babuș, dr. în filologie și director al Institutului „Pro Vest”.

Doamna Anca Tîrcă a devenit cunoscută în ultimii 20 de ani în România și peste hotarele țării prin nivelul avansat de expertiză în domeniul educației, domnia sa fiind o promotoare asiduă a metodelor moderne de management al instituțiilor de învățământ, și a implementării practicilor inovante în domeniu.

Crezul domniei sale în plan profesional se bazează pe conștientizarea faptului, că pentru a avea efecte de lungă durată și a produce schimbări esențiale, reformele în domeniul educației trebuie să fie implementate urmărindu-se o logică de tip „de jos în sus, la firul ierbii”.

Persoanele implicate în desfășurarea reformei (cadrele didactice), și beneficiarii acestora (elevii și părinții lor) trebuie să fie stimulați în vederea unei participări active în procesele respective. Un element important este alocarea unui răstimp suficient de îndelungat, pentru ca procesele inovante în domeniul educației să fie înțelese, acceptate și adaptate conform necesităților, de către publicul larg.

Doamna Anca Tîrcă a activat mai mulți ani inclusiv în calitate de director de școală în România, perioadă în care a introdus o serie de procese cu caracter inovant, care și-au demonstrat utilitatea în Occident. Unul din acestea se referă la crearea unui Consiliu al Elevilor în cadrul școlii, lucru care a permis o implicare activă a elevilor și părinților lor la luarea anumitor decizii care se referă la procesul de studii. În prezent participarea reprezentanților elevilor și părinților în procesul decizional din domeniul educației este un lucru obișnuit în România – „uneori suntem uimiți să constatăm, că acești elevi pot veni cu idei și recomandări care sunt mai bune și mai interesante decât acelea care sunt formulate de experți”, a menționat dna Tîrcă.

Referindu-se la efectele pandemiei de COVID-19 asupra procesului educațional, dna Tîrcă a subliniat faptul, că în această perioadă este deosebit de importantă menținerea unui dialog constant, uneori și informal, între elevi și profesori. „Este foarte important să fie evitate situațiile în care elevii se simt izolați din cauza lipsei de comunicare directă cu colegii lor și cu profesorii; este de asemenea important ca tinerii să nu își petreacă absolut tot timpul în fața unui ecran de calculator. Această pandemie ne-a adus pe toți față în față cu o serie de provocări absolut inedite” – a opinat doamna expert.