„Gala Cineaștilor 2020” și-a desemnat câștigătorii. Prima ediție a evenimentului a adunat oameni din breaslă, regizori, actori, cronicari, reprezentanți ai instituțiilor mass-media și producători.

Evenimentul a fost realizat în parteneriat cu Uniunea Cineaștilor din Moldova, în parteneriat cu Centrul Național al Cinematografiei din Moldova și cu susținerea Ministerului Educației, Culturii și Cercetării. Ținem să vă comunicăm despre faptul că juriul a fost constituit din nume grele ale cinematografiei române și basarabene: Ada-Maria Ichim - critic de FILM/România; Boris Bechet - actor, Republica Moldova; Ionuț Mareș – critic de FILM/ România; Irina Margareta Nistor - critic de film/ România; Natalia Țurcan - masterandă, critic de artă/ România; Valeriu Jereghi – regizor /Republica Moldova; Vasile Botnaru- jurnalist, Radio Europa Liberă/Republica Moldova; Viorica Meșină- regizor/ Republica Moldova; Vlad Druck – regizor / Republica Moldova.

Mențiune specială pentru tratarea unui subiect extrem de actual și de impact pentru societatea acestui moment, construind tensiunea pe baza unei dileme morale – “Plus minus unu” de Ion Borș. O a doua mențiune specială recompensează o abordare filmică neconvențională care stăruie angoasant în mintea spectactorului prin neliniștea pe care o induce – “Așa a zis mama”  de Vadim Belocur. A treia mențiune e menită să recunoască meritul aparte al unei muzici originale care crează ritm și suspans, complementând povestea complexă și călătoria prezent-trecut – compozitorului Cristian Lolea pentru “Grădina sovietică”.

Premiul pentru cel mai bun film de animație se acordă unui film de școală umanist, inventiv și original, realizat prin mijloace simple și eficace – “OF” în regia lui Vlad Bolgarin.

Premiul pentru cel mai bun scurt-metraj se acordă unui film cu o formă împlinită, o comedie autentică, de mult așteptată, care redă prin umor și empatie o realitate atemporală a locului – “Salix Caprea” în regia lui Valeriu Andriuță.

Premiul pentru cel mai bun documentar se acordă unui film sensibil care călătorește între prezent și trecut, cu grijă față de personaje, restituindu-ne dreptul la o istorie dificilă, și care aduce în atenție o traumă națională –“Siberia din oase” de Leontina Vatamanu.

Premiul pentru cea mai bună actriță se acordă pentru o interpretare sensibilă care induce o stare de tensiune prin mijloace sobre și minimaliste -  Olga Anghelici filmul “Practica” în regia lui Igor Cobileanschi.

Premiul pentru cel mai bun rol masculin se acordă pentru o interpretare interiorizată, subtilă, care dovedește echilibru în a reflecta drama alegerii imposibile a personajului - Valeriu Andriuță pentru rolul din filmul “Ultima zi de mai” în regia lui Igor Chistol.

Premiul pentru cea mai bună scenografie se acordă pentru capacitatea de a reconstitui cu mijloace diverse o epocă dramatică, printr-un efort și o desfășurare de forțe semnificative, alternând cu abilitate spațiile, pentru a sluji și ilustra povestea documentară – pentru filmul “Siberia din oase” – regizor Leontina Vatamanu.

Premiul pentru cele mai bune costume se acordă pentru redarea cu fidelitatea față de epocă a unei culturi și a unui stil de viață mai puțin cunoscute, în contextul dificil al unui film realizat cu mijloace independente –pentru filmul “Împăcăciunea”- regizor Ivan Patraman.

Premiul pentru coloană sonoră se acordă pentru o construcție sonoră elaborată care contribuie decisiv la universul spectacular imaginat în film -pentru “Aripi”- regizor Dmitri Voloshin.

Premiul pentru montaj se acordă pentru abilitatea de a crea conexiuni temporale și de idei, care reușesc să îi facă un portret veridic, coerent și necesar unui personaj pitoresc și complex, cu un destin unic -pentru filmul “EuGeniu Cioclea”- regizor Violeta Gorgos.

Premiul pentru imagine se acordă pentru capacitatea de a integra creativ spațiul și poetica lui într-o narațiune deopotrivă comică și amară – pentru filmul “Salix Caprea”- regizor Valeriu Andriuță.

Premiul pentru scenariu se acordă pentru calitatea de a detrona și descompune narativ, cu rafinament și persuasiune, mitul sovietic al “grădinii înfloritoare”  pentru filmul “Grădina Sovietică”- regizor Dragoș Turea.

Premiul pentru cea mai bună regie recompensează o abordare reținută care pătrunde în intimitatea unui personaj inconfortabil și greu de înțeles, însoțindu-l fără didacticism și morală în zone emoționale fragile – Eugeniu  Popovici pentru “Goodbye, Olegovici”!

Premiul pentru cel mai bun film se acordă unui pelicule care tratează un subiect relevant și puternic, într-o manieră investigativă ce pornește de la o dramă personală și ajunge să dezvăluie efectele cutremurătoare ale experimentelor istoriei – “Grădina sovietică”  de Dragoș Turea.