Bild: Kremlinul a investit peste 11 milioane de euro pentru a-l face pe Dodon președinte

Cât de departe va merge Putin pentru a obține rezultate benefice pentru sine la alegerile din Bundestag?, se întreabă tabloidul german Bild. Acum câteva luni, instituția federală responsabilă apărarea constituției a avertizat că alegerile în Bundestag pot deveni „centrul spionajului și a influenței din partea Rusiei”.
Bild a intrat în posesia unui document al SIS din R. Moldova, în care este analizat minuțios campania Rusiei de influență asupra alegerilor prezidențiale care au avut loc în noiembrie 2020. Atunci, președintele pro-rus Igor Dodon a pierdut în fața Maiei Sandu. Una dintre cauzele pierderii lui Dodon a constituit faptul că rușilor li s-a dat de înțeles că planurile lor sunt cunoscute, ceea ce avut drept efect anularea multor operațiuni planificate și în decurs de derulare.
Serviciile speciale europene anunță că această campanie poate fi drept model pentru o schemă de activități în cazul alegerilor din Germania.
În document, care a fost pus la dispoziția exclusivă a Bild, cheltuielile planificate de Rusia pentru a influența alegerile din R. Moldova sunt calculate la ultimul euro. În total, Kremlinul a investit 11,453 milioane de euro pentru ca pro-rusul Igor Dodon să fie noul președinte al R. Moldova și pentru a-și consolide în continuare influența în Europa Centrală.
4 milioane de euro erau planificați pentru coruperea „candidaților prietenoși”, care apoi, după alegeri, urmau să promoveze politica Kremlinului în R. Moldova; 528 de mii de euro urmau să fie repartizați spre „proiectele mediatice” propagandistice; 393 de mii de euro erau planificate pentru observatorii internaționali care urmau să certifice alegerile libere; jumătate de milion urma sa fie direcționat spre „prelucrarea rezultatelor alegerilor de către CEC” - ultimul as din mâna Kremlinului, în cazul în care candidatul acestuia totuși va pierde alegerile cu o diferență mică de scor.
În iulie 2020, serviciul special al RM a deconspirat mai multe proiecte pe care Kremlinul deja a început să le realizeze sau planifica să le realizeze pentru a influența alegătorii.
„Proeiectul Adolf” însemna un plan de creare a unui „antierou pro-Moldova” care ar oferi susținere Maiei Sandu, și care, din cauza „personalității antiruse scandaloase” urma să provoace o antipatie în rândul taberei pro-europene. „Extremistul de dreapta” urma să critice dur pe toți candidații cu excepția Maiei Sandu și să o facă atât pe rețelele sociale, cât și la televiziuni. Persoanele pro-Kremlin urmau să fie redați drept „covidoși”, „negri” și „pitici”. Scopul: de a crea repulsie în rândul taberei pro-europene.
Pentru remunerarea actorilor, echipei de filmare și a cheltuielilor de producere, Kremlinul urma să aloce 10 mii de euro pe lună, 1.000 de euro urma să le primească actorul cu numele de cod „Adolf”.
Drept contrapondere, serviciile speciale rusești planificau „Proiectul Zanuda”. „O persoană publică, proeuropeană, posibil, proprietarul unui club de noapte, urma să pună la îndoială în manieră moderată și politicoasă scopurile partidelor pro-europene, dezvăluind niște contradicții.
„El urma să critice toți candidații, însă atenția sa urma să se concentreze pe Maia Sandu”, se menționează în analiză.
Mesajul era că este lipsit de sens să votezi, deoarece nici unul dintre candidați nu-și va onora promisiunile, acesta urma să fie un „proeuropean” corupt.
Proiectul „Zoogazeta” trebuia să fie o revistă satirică săptămânală care urma să înfățișeze pe toți cei opt candidați la președinție ca animale, ridiculizând „calitățile negative ale unor candidați și transmițând calitățile pozitive ale altor candidați într-o manieră absurdă și ușor de înțeles”.
În cadrul proiectului „Maidan”, cu puțin timp înainte de alegerile din noiembrie, era planificată recrutarea unui număr mare de manifestanți anti-ruși din vestul Ucrainei și organizarea deplasării acestora cu autobuzul în R. Moldova. Dar, în ultimul moment, serviciile de informații moldovenești ar fi trebuit să fie informate despre „puciștii sosiți”, pentru a crea în mod artificial știri despre o lovitură de stat pro-occidentală planificată în R. Moldova. De asemenea, a fost planificat să se facă acest lucru pentru a descuraja alegătorii pro-occidentali de la participarea la alegeri și pentru a motiva în plus alegătorii pro-ruși.
Prin intermediul altor proiecte, scrie Bild, Kremlinul planificat să exercite operațiuni de influență până la amenințări cu bombe „pentru a înlocui buletinele de vot”.
„În ciuda faptului că serviciile speciale moldovenești au reușit să oprească la timp unele dintre operațiunile diversioniste din vara anului 2020, serviciile speciale europene avertizează într-o conversație cu Bild:„ Ceea ce am văzut în R. Moldova poate deveni un plan pentru viitoarele alegeri în Bundestag-ul în Germania. ” Varietatea proiectelor arată cât de inventiv poate fi Kremlinul atunci când vine vorba de sabotarea alegerilor democratice, notează ziarul.