Situația politică internă dificilă din R. Moldova, precum și pandemia, au afectat negativ activitatea formatului de negocieri „5 + 2”, a declarat reprezentantul special al MAE de la Moscova pe problema transnistreană, Vitali Triapițîn. Acesta a vorbit despre o blocadă a transportului din Transnistria care ar urma să fie instituită începând cu 1 septembrie curent și despre pericolul aceteia.

„Din păcate, există și momente îngrijorătoare. Astfel, circulă informații despre faptul că Chișinău și Kiev pregătesc măsuri comune de exercitare a presiunii asupra Transnistriei în sfera controlului frontier și vamal. Vorbim, în special, despre anunțarea de către autoritățile din Ucraina a introducerii de la 1 septembrie 2021 a interzicerii intrării pe teritoriul său a vehiculelor cu numere de înmatriculare transnistrene”, se arată într-un comunicat plasat pe MAE rus.

Triapițîn spune că procesul de emitere a numerelor de înmatriculare neutre pentru vehiculele transnistrene, în conformitate cu decizia aprobată în formatul 5 + 2 în aprilie 2018, este departe de a fi realizat în totalitate. „Este deja evident că o parte semnificativă a proprietarilor de mașini transnistrene nu vor avea timp fizic să primească numerele neutre până la data specificată. Există, de asemenea, alte momente neliniștitoare. Nu există nicio îndoială că această situație va avea cel mai negativ impact asupra fluxului de transport și asupra vieții de zi cu zi a transnistrenilor”, a declarat Triapițîn.

Oficialul rus se arată convins că „blocada transportului din Transnistria contrazice sarcinilor de a găsi soluții viabile și duce la un impas în procesul de negociere”. Oficialul se întreabă cum statutul de garant și mediator în procesul de reglementare al Ucrainei se pliază pe această decizie de a limita circulația transportului transnistrean.

Triapițîn a mai declarat că Rusia este dedicată ferm revitalizării negocierilor în format 5+2 și promovează politica pașilor mici.