Deputatul „Platformei DA”, Igor Munteanu, consideră că solicitarea MAEIE de a amâna introducerea restricțiilor pentru mașinile cu numere transnistrene trebuie examinată la ședința Consiliului Suprem de Securitate. Deputatul ar avea cinci întrebări în contextul acestei cereri a MAEIE: care sunt motivele; cu cine s-a consultat Ambasada RM în Ucraina pt a redacta cererea; ce beneficii are RM urmare a amânării; dacă este compatibilă cu principiile de cooperare moldo-ucrainene și ce pârghii are Consiliul de Securitate pentru a preveni asemenea demersuri.

Igor Munteanu consideră că acțiunea diplomatică a MAEIE trebuie să fie examinată la ședința Consiliului Suprem de Securitate, date fiind efectele serioase pe care le generează în contextul relațiilor bilaterale cu Ucraina, cel puțin la fel de importante ca și discuțiile strategice cu România, UE și SUA.
Munteanu a formulat 5 întrebări la care CSS ar trebui să răspundă:
1. Care sunt motivele Notei verbale (N.UKR/220.1/495 din 13 martie) transmise de Ambasada RM în Ucraina în adresa MAE al Ucrainei cu solicitarea amânării introducerii noului regim de transport internațional al automobilelor, inclusiv al celor din regiunea transnistreană a RM, în conformitate cu modelul agreat anterior (numere neutre) și un sticker cu semnul MD?
2. Cu cine s-a consultat ambasada RM din Ucraina înainte de a prezenta Nota prin care s-a solicitat amânarea introducerii regimului de transport internațional? Cine din guvernul demisionar a luat această decizie, negociată îndelung în ultimii 3 ani și pentru care Ucraina este pregătită din 1 aprilie, 2020, replanificată pentru data de 15 ianuarie, 2021, iar acum lăsată în derizoriu pentru o perioadă nedeterminată?
3. Care sunt beneficiile politice și economice pentru RM, care au cerut autorităților să amâne introducerea unei politici de regularizare a transportului internațional, în conformitate cu legile sale și obligațiile internaționale, care se răsfrâng și asupra regiunilor estice ale RM, cunoscute sub numele de ”regiune transnistreană”?
4. În ce măsură este această decizie compatibilă cu principiile de cooperare politică și de securitate dintre RM și Ucraina, în vederea reintegrării teritoriilor ocupate din ambele țări, urmare a unor conflicte înghețate de forțe externe ostile?
5. Care sunt pârghiile Consiliului Suprem de Securitate pentru a preveni asemenea acțiuni voluntariste, care nu pot decât să de-credibilizeze intențiile politicilor de reintegrare ale RM, să creeze confuzie în relațiile bilaterale RM-Ucraina, să dezorienteze cetățenii RM privitor la prioritățile guvernului în 2021 pe tematica transnistreană și să creeze ambiguități strategice în această tranziție plină de vulnerabilități ale anului politic 2021?