Carantina impusă de pandemia COVID-19 este folosită de către autoritățile separatiste de la Tiraspol drept o nouă posibilitate de a specula, promovând așa-zisa „statalitate” și separatismul. Tiraspolul a întreprins un șir de acțiuni unilaterale ce încalcă atât înțelegerile anterioare, inclusiv Acordul de încetare a focului din 1992, cât și drepturile elementare ale omului. Astfel, au fost instalate ilegal 23 de noi posturi de control în jurul platoului Cocieri. Carantina a lovit în fermierii mici, care au fost împiedicați să-și lucreze terenurile agricole, în personalul medical care locuiește în stânga Nistrului, dar lucrează în Zona de securitate, în cetățenii Moldovei din stânga Nistrului, care nu pot beneficia de polițele medicale obligatorii pentru a primi servicii medicale, medicamente compensate, în pensionarii care primesc pensii pe cardurile emise de băncile moldovenești din cauza liberei circulații restricționate.

1 – Chișinăul ar fi cerut Ucrainei să închidă toate punctele de trecere a frontierei pe segmentul transnistrean și blochează importul de medicamente și computere în regiunea transnistreană.

Este un fals că autoritățile Republicii Moldova ar fi cerut părții ucrainene închiderea punctului de trecere a frontierei de la Cuciurgan – Pervomaisk.  În legătură cu pandemia de COVID-19, Ucraina și-a închis în totalitate frontierele, inclusiv pe segmentul central al frontierei moldo-ucrainene în data de 13 marti, prelungind decizia pe 27 martie. Acest fapt poate fi ușor verificat din informațiile publicate de presa ucraineană sau cea internațională:

https://www.bbc.com/russian/news-51876682

https://www.dw.com/ru/украина-27-марта-закрывает-границу-из-за-коронавируса/a-52932797

Fiecare stat este în drept să ia toate măsurile necesare pentru a-și proteja proprii cetățeni, chiar dacă acest lucru ține de închiderea frontierelor pe motiv de pandemie. Este o acțiune la care au apelat și alte țări.

În realitate, Chișinăul a introdus o procedură simplificată de autorizare a medicamentelor destinate regiunii transnistrene, cu reducerea termenului de autorizare de la 30 la trei zile. Sunt câteva condiții pe care trebuie să le respecte agenții economici importatori, reieșind din obligația legală a Agenției Medicamentelor și Dispozitivelor Medicale (AMED) de a asigura eficiența și inofensivitatea medicamentelor plasate pe piață. Având în vedere că autoritățile constituționale nu au acces în stânga Nistrului, singura modalitate de a-și exercita această obligație se referă la autorizarea importului de medicamente. Importul loturilor de medicamente a fost autorizat în termen de până la trei zile după depunerea tuturor actelor solicitate.

Argumentul privind folosirea pandemiei pentru atragerea în câmpul legal al Republicii Moldova a agenților economici din regiunea transnistreană este, de asemenea, unul de natură politică și speculativă. Republica Moldova este de jure un stat unitar, a cărui legislație se aplică pe întregul său teritoriu. Respectiv, orice activitate economică, inclusiv de import-export se poate desfășura doar în condițiile legii. Mai mult, agenții economici din stânga Nistrului, înregistrați la Agenția Servicii Publice, nu au obligații fiscale suplimentare față de bugetul Republicii Moldova, deci nu li se creează o povară suplimentară.

2 – Chișinăul continuă blocada bancară

Această acuzație din partea autorităților din regiunea transnistreană conține două elemente și ambele sunt false.

  • Ce ține de blocarea posibilității de plată cu cardurile Mastercard și VISA, solicitarea a venit din partea celor două sisteme de plăți internaționale. Terminalele de plată au fost deschise de banca Uralsib din Federația Rusă, iar conform licenței, această bancă are dreptul să exploateze terminalele de plată doar pe teritoriul Federației Ruse.
  • Agenții economici din stânga Nistrului care au conturi în băncile comerciale licențiate de Banca Națională a Moldovei nu sunt discriminați în raport cu ceilalți agenți economici înregistrați în Republica Moldova. Băncile sunt obligate prin legislația privind combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, în conformitate cu angajamentele internaționale, să ceară dovezi privind proveniența banilor. Dacă există dubii ce ține de proveniența mijloacelor financiare, băncile sunt obligate să refuze tranzacția și să sesizeze Serviciul Prevenirea și Combaterea Spălării Banilor.

3 – Refuză convocarea grupurilor de experți pe domeniul bancar

Partea transnistreană abordează situația cu jumătăți de măsură, or subiectul bancar a fost discutat de multiple ori inclusiv la Conferințe internaționale, precum Conferința Bavareză. Problema e că regimului separatist nu-i sunt pe plac regulile Chișinăului deoarece aceste aspecte țin și de coșul 3 al agendei de negocieri, cu elemente din statutul juridic al regiunii bancare. Subiectul bancar ține de securitatea bancară. Toți cei care locuiesc în regiunea transnistreană și dețin carduri emise în sistemele internaționale de plăți pot retrage numerar din bancomate, or impedimentele de a se deplasa peste linia administrativă sunt impuse de partea transnistreană. Oare Tiraspolul este gata să accepte circulația leului în regiune?!

4 – Conducerea Republicii Moldova are o abordare ultimativă, potrivit căreia procedurile de import a medicamentelor spre regiunea transnistreană trebuie privite prin prisma procesului de reintegrare

În realitate, Chișinăul a fost mereu deschis pentru cooperare și a mers în întâmpinarea părții transnistrene pentru a facilita dialogul și procesul de reintegrare a țării. Este principiul după care se conduce Guvernul, conform Constituției Republicii Moldova, iar toate activitățile se înscriu în această logică.

Chișinăul a oferit diverse facilități agenților economici, printre care permisiunea pentru agenții economici din stânga Nistrului care nu au legături cu bugetul Republicii Moldova, să efectueze operațiuni de export-import, fără a plăti taxe vamale și alte impozite la bugetul național. Singura condiție a fost înregistrarea la Agenția Servicii Publice.

Chișinăul a introdus din proprie inițiativă o procedură simplificată de import a produselor alimentare, fertilizanți și de uz fitosanitar pentru regiunea transnistreană, în contextul pandemiei de COVID-19. Decizia a fost luată pentru a asigura regiunea cu produse alimentare și inputuri pentru lucrările agricole de primăvară.

Astfel, agenții economici din regiunea transnistreană înregistrați la Agenția Servicii Publice (ASP) pot fi înregistrați în registrul operatorilor din domeniul fitosanitar ținut de Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) și în sistemul TRACES (pentru importatorii de produse alimentare) în termen de trei zile, termenul obișnuit fiind de 20 de zile. Pentru traversarea frontierei de stat, agenții economici din stânga Nistrului au nevoie de următoarele acte permisive: certificatul sanitar veterinar, eliberat de autoritatea competentă a statului exportator, certificatul de calitate, un document ce atestă inofensivitatea produselor emis de producător și notificarea prealabilă cu 24 de ore înainte de intenția de import a postului de inspecție la frontieră.

5 – Viceprim-ministrul Cristina Lesnic s-a pronunțat împotriva deschiderii unui laborator COVID-19 la Tiraspol și calitatea testelor rusești

Chișinăul și-a oferit permanent sprijinul pentru lupta cu pandemia de coronavirus, de la prelucrarea necondiționată a testelor în laboratorul ANSP la instruirea personalului medical din regiunea transnistreană. Totuși, Tiraspolul a venit cu noi critici la adresa Chișinăului, acuzând că rezultatele testelor ar veni cu întârziere, căutând pretexte pentru a-și deschide un laborator propriu. În contextul politizării generale a discursului autorităților separatiste, îngrijorarea Chișinăului ține de capacitatea lor de a gestiona eficient și transparent situația epidemiologică.

Totuși, chiar și după inaugurarea laboratorului, teste prelevate în raioanele de est sunt aduse și la Chișinău. Laboratorul are o capacitate mică, de procesare de cel mult 60 de teste pe zi, iar gradul de precizie al testelor rapide este destul de mic.

După vizita OMS la Tiraspol, reprezentanții așa ziselor ministere de externe și interne au făcut-o pe medicii. Au vorbit despre fișe epidemiologice, cum trebuie tratați oamenii din punctul de vedere al protocoalelor medicale, ghidări clinice, etc. Oare în regiune nu au mai rămas medici? Sau așa zișii miniștri au făcut și facultatea de medicină?

Sursa: disinfo.md