ANTA, luată la control. CNA a depistat un șir de probleme și riscuri specifice corupției

DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
BREAKING NEWS
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
NEWS ALERT
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
DESCHIDE.MD
FLASH NEWS
Social
Agenţia Națională Transport Auto (ANTA) a fost luată la verificări în ceea ce privește riscurile de corupție. Aici, CNA a găsit un șir de probleme.
20.11.2024 10:16
20.11.2024 10:19
Cristina Vlah
Social

Potrivit unui raport întocmit de specialiștii de la Centrul Național Anticorupție (CNA), au fost depistate riscurile în activitatea ANTA, care pot afecta procesul de organizare şi efectuare a transporturilor rutiere de mărfuri şi persoane, precum şi activitățile conexe transportului rutier pe teritoriul Republicii Moldova.

Printre aceste cazuri de risc s-au înregistrat:

  • Implementarea deficitară a măsurilor anticorupţie prevăzute de Legea integrităţii nr.82/2017, adică nu funcționa linia specializată anticorupție în cadrul ANTA;
  • Neaprobarea unui șir de regulamente: Regulamentul cu privire la mărfuri perisabile şi uşor alterabile, Regulamentul cu privire la autogări, Regulamentul cu privire la inspecţia tehnică periodică a vehiculelor rutiere, Regulamentul cu privire la desfăşurarea activităţii de autoservice. Această lacună poate admite abuzuri din partea celor din sectorul public şi privat, inclusiv potenţiale riscuri de corupție;
  • Utilizarea discreționară a camerelor video în cadrul controlului în trafic, deşi potrivit art.111 din HG nr.151/2022, inspectorilor ANTA li se interzice realizarea activităților de control în lipsa sistemului de supraveghere video portabil;
  • Monitorizarea şi supravegherea insuficientă de către ANTA a staţiilor de inspecţie tehnică, neutilizarea de către ANTA a informațiilor furnizate de sistemul informațional „Autotest”, neconformități care generează riscul eliberării frauduloase a unor rapoarte de inspecţie tehnică contra unor avantaje necuvenite, inclusiv riscul admiterii în trafic a unor vehicule care nu corespund standardelor tehnice necesare;  
  • Admiterea în trafic a vehiculelor ale căror sistem de iluminare este necorespunzător. Nerespectarea standardelor de iluminare impuse legal poate genera riscul producerii unor accidente rutiere, urmare a vizibilității reduse/neconforme, punând în pericol viața şi sănătatea participanților la trafic. Acest risc este amplificat de importul masiv de autovehicule, care adesea nu corespund normelor tehnice și ecologice stabilite în legislația națională;
  • Lipsa reglementărilor la nivel naţional a activității de transportare a coletelor către/de către persoane care fac parte din diaspora, inclusiv a unui mecanism clar de reglementare a activităţii de transportare pe cale rutieră a coletelor.

„Această acună de drept poate admite multiple manifestări de corupție la trecerea frontierei de stat, precum și ladesfășurarea controlului în trafic de către reprezentații ANTA - fapt confirmat inclusiv de rezultatele testelor de integritate profesională. În RM această practică este una pe larg răspândită și tolerată, generată de fenomenul migrărilor cetățenilor în alte state. Prin urmare, atât timp cât vom avea persoane care fac parte din diasporă, practica dată nu va putea fi exclusă, iar în caz de nereglementare/autorizare va genera multiple riscuri tipice şi specifice corupţiei, inclusiv trafic ilicit de mărfuri/contrabandă”, ne explică cei de la CNA.

Specialiștii de la anticorupție informează că evaluarea integrității instituționale este instrumentul, prin care CNA identifică riscurile de corupție în cadrul entităților publice, cu ajutorul metodelor analitice şi practice, precum testarea integrității profesionale, și formulează recomandări privind diminuarea incidentelor de corupție.

Cuvinte cheie:
Nu a fost găsit nici un cuvânt cheie.
Distribuie articolul:
Fii la curent cu ultimile știri pe pagina noastră de Telegram
Abonează-te la
Deschide.md